Welkom op de site van Karateschool Zipangu Dojo

    Home          Goju Ryu          Algemene Info          Agenda          Fotoalbum          Wedstrijdteam          Links          

1. Geschiedenis van Okinawa Goju Ryu Karate-Do

2. Goju Ryu Kata's

3. Goju Ryu Exercises

4. Goju Ryu Line-age chart

 5. Hojo Undo

     Iedereen heeft wel eens in een fitnesscentrum wat met trainingsapparaten gestoeid. Sommige mensen maken er een sport
     van. Dit resulteert vaak in drie tot vier keer per week trainen in het fitnesscentrum. Daarnaast zijn er veel andere
     sportbeoefenaars die regelmatig fitnessen om beter te kunnen presteren op andere gebieden van sport. Zo kan het bij karate
     ook geen kwaad om de spieren regelmatig flink aan het werk te zetten. Dit kan natuurlijk in een fitnesscentrum, maar er zijn
     ook allerlei traditionele trainingsmethodes om je spieren te trainen. Hojo Undo is de verzamelnaam voor al de traditionele
     trainingsmethodes in het Okinawa Goju Ryu Karate-Do. Aangezien deze trainingsmethodes al eeuwen oud zijn, moet men
     geen dure elektronische apparatuur verwachten. De materialen die bij Hojo Undo gebruikt worden, zijn eenvoudig maar wel
     doeltreffend. Iedere spiergroep in je lichaam kan getraind worden met behulp van diverse materialen. Aangezien het
     eenvoudige materialen zijn, zijn ze ook goedkoop. Het is daarom mogelijk om ze zelf aan te schaffen en zelf thuis te trainen. In
     de sportschool is er natuurlijk ook gelegenheid om met deze materialen te werken. Ik zal hier een aantal materialen noemen,
     met of zonder plaatsje erbij. Veel materialen kunnen in combinatie met karate-technieken worden gebruikt.

     Hier boven in het plaatsje ziet u een aantal trainingsobjecten. Ik zal ze stuk voor stuk noemen, en er een korte uitleg bij geven.

     Kongoken.
     Dit is de grote ijzeren ovaal die u vooraan op de grond ziet liggen. Met de kongoken kan met individueel of met een partner
     trainen. Bediend voor nek,schouder en armspieren

     Chishi
     Dit zijn de stenen schijven met een stok in het midden achterin de foto. Hiermee worden vooral armoefeningen gedaan met de
     nadruk op polsen, ellebogen, triceps & biceps.

     Nigiri Game
     Rechts van de de Chishi's ziet u twee stenen 'vazen' staan. Aan deze vazen zit bovenaan een stevige rand. De bedoeling van
     deze vazen is nu, dat u de rand vastgrijpt met de vingers, de vazen van de grond tilt en er dan allerlei oefeningen mee doet. Op
     deze manier komt er meer knijpkracht in de vingers.

     Tan
     Dit is de halter die u in het midden ziet liggen. Een wat primitiever voorbeeld ziet u rechts in het plaatsje hieronder. Van de
     Tan hoef ik de toepassing waarschijnlijk niet uit te leggen.

     Ishi Sashi
     Dit zijn de stenen hangsloten die u tussen de Tan en de Kongoken ziet liggen. De stokken in deze gewichten moet u met u
     handen vastgrijpen. U kunt zo allerlei oefeningen.

     Makiage Kigu
     Dit is een oprol gewicht. Pak de stuk hout met beide handen vast. Draai dan enkel door het bewegen van de handen het touw
     op Dit vergt veel spierkracht.

Makiwara
     Dit is een wat ander trainingsobject dan de voorgaande. De voorgaande was vooral bedoeld voor het trainen van allerlei
     spiergroepen. De Makiwara wordt daarentegen gebruikt voor het harden van bijvoorbeeld de vuisten, onderarmen en schenen.
     De Makiwara is een stootplank. Het model dat u hier ziet, is wel erg extreem. Er zit namelijk geen enkele bescherming om de
     paal. Normaler wijs zit er een leren hoesje om de bovenkant van de paal. Hier worden de technieken dan op geplaatst.

 

Copyright 2003 [Karateclub Neerpelt]. Alle rechten voorbehouden.
Laatst bijgewerkt: 08 nov 2016 16:21:14 +0100 .

mailto:joris.
zipangu@gmail.com